KREA BO MES KUENTA, KONTA I HUNGA

ZELF VERHALEN MAKEN, VERTELLEN EN SPELEN

 Vertel-club 

Den e tempu aki no ta trata di loke bo sa so,pasobra informashon bo por hañtur kaminda. Ta trata di kiko bo por hasi ku loke bo sa.

Ku wega i pashon nos ta yuda muchanan diskubrí bunitesa den nan mes, i eksperensia ki bon nan por hasi ku loke nan sa

In onze tijd gaat het niet meer om wat je weet, want iedereen kan aan informatie komen.Het gaat om wat je kunt doen met wat je weet.

Met spel en passie leren we de kinderen meer schoonheid in zichzelf te ontdekken en ervaren wat ze allemaal kunnen doen met wat ze al weten.

TOKANTE DI KUENTA,SIGÚN MI WELA:

For di asina leu ku hende por korda, Bientunan ta  doño di e esfera den kua kuentanan yen yen di sabiduria ta nase.

Pa medio di kuenta, e Bientunan tabata duna hende sabiduria tokante di kon biba i hasta tokante kon nan por siña. Nan tabata siña hende kon nan por komprende bida. Te dia di awe nan ta hasi esaki.

Pero ta un pena ku nos a lubida tantu kos. Awor nos no ta komprende nada mas di e sabiduria aki. Asina nos a kuminsa kere ku ta nos mes ta inventá kuenta. Pero ta Bientu ta karga kuenta trese pa nos. Manera 'kabai di bientu' e Bientunan ta galopiá, pasa e kuater direkshonnan di bientu, mientras nan ta forma kuenta.

Nan ta supla e kuentanan den direkshon di hende. Einan e kuentanan ta keda kologá rondó di e hende manera un bientu suave, sperando e momentu ku e hende ta skuchanan. Skucha.......,pasobra ta solamente ora un hende ta ketu den su kabes i den su kurason, e por tende, skucha i hasta sinti e sabor di  e kuentanan!  Kos Serio mi ta bisa. NO TA WEGA MI TA HASI !

E kuentanan ta bai tokante di bidanan ku tabata tei i di esunnan ku mester bini ahinda. Kuentanan di kosnan ku  bo por mira ku wowo será. Kuentanan di solushon i posibilidat. Kuentanan di tempu ku bestianan tabata sa kon papia, di tempu ku palunan por a balia i di tempu ku hende a pone pia  pa prome bia riba Mama Tera. Kuentanan di tempu ku hende por a komprende idioma di Mama Naturalesa. Kuentanan di tempu ku hende tabata sa ahinda kon biba na pas ku otro, anto hasta di prome ku esei i despues di esei. KOS SERIO MI TA PAPIA!

OVER VERHALEN, VOLGENS MIJN OMA:

'Sinds mensenheugenis zijn de Winden eigenaar van de sfeer waarin verhalen boordevol wijsheden ontstaan.
De Winden gaven de mens door middel van verhalen  een manier van leven en zelfs kennis over hoe te leren. Ze leerden mensen het leven te begrijpen. Tot vandaag de dag doen ze dat.

Helaas zijn wij het vergeten, en begrijpen we er niks meer van. Zo zijn wij gaan geloven dat verhalen door ons zelf bedacht worden. Maar verhalen worden vooruit gedragen door de Winden. Als windpaarden galopperen de Winden de vier windstreken van de wereld terwijl ze verhalen vormen. 

Ze blazen verhalen in de richting van de mens. Daar blijft het verhaal hangen om een mens heen, als een zacht wervelend briesje, wachtend op het moment dat het  gehoord kan worden. Luister........het is alleen wanneer de mens rustig is in hoofd en hart dat hij het verhaal kan horen, voelen, zien,  of zelfs proeven! Anders niet. ECHT NIET!

De verhalen gaan over levens die geweest zijn en levens die nog moeten komen. Verhalen van dingen die wij zien met gesloten ogen. Verhalen van oplossingen en mogelijkheden. Verhalen van toen de dieren konden praten, van toen de bomen dansten en van toen de mens voor het eerst een voet zette op Moeder Aarde. Verhalen van toen de mensen Moeder natuur konden verstaan. Verhalen van toen alle mensen nog wisten hoe vreedzaam samen te leven, en zelfs van ver daarvoor en daarna!!!!

ECHT WAAR HOOR!

MET VERHALEN

Verhalen vertellen is helemaal in! Steeds meer mensen ontdekken de kracht van een verhaal dat goed verteld is.

Verhalen stimuleren de ontwikkeling bij kinderen. Verhalen  verbreden hun horizon.

Vertellen en improviseren maken de genie in kinderen wakker. Ze kunnen de wereld beïnvloeden met hun verhalen.

Verhalen bieden hun een kans om hun harten te luchten en nieuwe ideeën uit te dragen.

Vertellen biedt hun een podium!

WAT LEREN ZE?

Ze leren hoe te improviseren, vertellen en hoe te leiden met hun verhaal, met hun stem en met hun lichamelijke expressie.

Ze leren hun harten te luchten en nieuwe ideeën uit te dragen.

DE KERNVRAAG IS :

HOE MAAK JE DE KRACHT VAN HET VERHAAL JE EIGEN KRACHT?

Door al spelende, het kind te helpen antwoord te vinden op vragen als:

  • Wat weet ik al
  • Wat wil ik weten
  • Wat wil ik daarover vertellen
  • Wie spelen er in mijn verhaal
  • Wat is hun kracht
  • Wat is  spannend in mijn verhaal
  • Aan wie vertel ik?
  • Wat voor een soort verteller ben ik?
  • Wat vind, voel, hoor en zeg ik wat ik wil?
  • Hoe praat en vertel ik?
  • Hoe laat ik mijn hart spreken?

 

HOE WERKT EEN TIJDELIJKE VERTEL-CLUB?

Een vertelclub wordt opgezet voor 3 tot 6 bijeenkomsten (bijvoorbeeld als vakantieplan; voor het uitwerken van een project via verhalen en presentaties, of voor een speciale gelegenheid.

De stappen:

  • U geeft zich op met uw groep
  • We bespreken met u welke thema's u wenst dat we behandelen tijdens de bijeenkomsten, en waarom.
  • Wij maken een startplan op maat.
  • Gaandeweg wordt deze in goed overleg aangepast, zodat het beste uit de kinderen de kans krijgt om tot expressie te komen.

                                 tel: 5206216

 

 

BEGELEIDER

Migarda Raphaëla

.